poniedziałek, 5 lipca 2010

Mus truskawkowy pasteryzowany



Z ostatnich kupionych w tym roku truskawek zrobiłam mus z dodatkiem soku z cytryny, o którym wspomniałam pisząc o dżemie truskawkowym z wiśniami i czekoladą.
Robiąc mus można wykorzystać niezbyt ładne, niezbyt słodkie i niezbyt dojrzałe owoce.
Ważne żeby mus gotować odpowiednio krótko, tylko tyle by się zagotował. Nie straci wtedy smaku surowych owoców, będzie przyjemnie rześki, słodki, lekko kwaśny. Idealny.
Zimową porą słoiczek musu truskawkowego przywodzić będzie na myśl ciepłe lato.
Mus jest doskonały jako dodatek do mlecznych koktajli (wystarczy wymieszać go z mlekiem, maślanką czy jogurtem), do deserów, doskonale spisuje się jako polewa do gofrów czy naleśników, jest niezastąpiony przy robieniu sernika na zimno - z dodatkiem żelatyny tworzy pyszną owocową warstwę :-)
W ubiegłym roku przygotowywałam mus po raz pierwszy. Sprawdził się doskonale i w tym roku chciałam go zrobić dużo więcej. Nie dane mi jednak było, bo po ostatnim zakupie w ubiegły weekend, truskawki są coraz gorsze. Nawet na mus się nie nadają. To co zrobiłam musi wystarczyć :-)



Gotowy mus można nalewać gorący do czystych i wyprażonych słoików i odstawić do wystygnięcia na zakrętkach pod ręczniczkiem. Można go również po zakręceniu słoików dodatkowo pasteryzować przez 10 minut.

Uwaga, uzależnia! :-)



Mus truskawkowy pasteryzowany
(ok. 3,5 litra musu)

* 4 kg truskawek
* 400 g cukru (lub więcej wg smaku)
* sok z 3-4 cytryn

Truskawki umyć, odszypułkować, włożyć do garnka i lekko zgnieść. Zasypać cukrem, wymieszać, przykryć i odstawić do lodówki na 2-3 godziny (lub na noc).
Truskawki razem z sokiem zagotować na małym ogniu, dodać sok cytrynowy i zmiksować blenderem na jednolitą masę. W razie potrzeby dosłodzić.
Wrzący mus wlewać do czystych słoików, zakręcać i odstawić na zakrętkach przykryte ręczniczkiem.

13 komentarzy:

Majana pisze...

Jejku jaka pychotka! Jaki kolor, mniam, już mi smakuje :))

Paula pisze...

fajny kwaskowaty posmak pewnie ma z dodatkiem tych cytryn :)

Ewelina Majdak pisze...

Ja się zbuntowałam w tym roku i zrobiłam tylko dwa rodzaje dżemów z truskawek :/ Jak są takie niesmaczne, to nie będę za nimi tęsknić nawet w zimie i o!
:)
A przepis sobie Agatko zachowam na przyszły rok :*

KUCHARNIA, Anna-Maria pisze...

Piękne zdjęcia! Przepis ciekawy, mam jeszcze w planie ostatnie truskawkowe zakupy, więc chętnie skorzystam.
Pozdrawiam serdecznie!

ewelajna Korniowska pisze...

To może ja jutro polecę po jeszcze jakieś truskawki, skoro mówisz, że on taki dobry... Zdjęcia podobają mi się bardzo:)

asieja pisze...

piękne są te obrazki, oba

aga pisze...

bardzo fajny pomysl, zeby mus zamknac w sloiczkach, a potem w srodku zimy przywiedzie smak truskawek...

Anonimowy pisze...

Słoiczki z musem przechowywać w lodówce, czy można w szafce??

Anonimowy pisze...

Witam
właśnie popełniłam mus truskawkowy, dodałam jednak więcej cukru i jednak po włożeniu do słoików krótko zapasteryzowałam, pewnie mus utraci trochę na smaku owoców świeżych ale dłużej się przechowa.
AnkaGD pozdrawiam z Dobrzynia nad Drwęca

bennek pisze...

Oj faktycznie można takich mus do deserów mlecznych wykorzystać, a ja do tej pory wekowałem całe truskawki

Anonimowy pisze...

Co moge dodac zamiast cytryn nigdzie dzis ich nie kupie.. ocet? Ocet jablkowy?

Anonimowy pisze...

Kwasek cytrynowy

Anonimowy pisze...

Czy da radę zrobić bez cytryny? Mąż uczulony...