wtorek, 18 maja 2010

Zupa szczawiowa


Zupa szczawiowa.
Nieco zapomniana.
I ja nie jadłam jej jakieś 3 lata. Zawsze było coś...
Kiedy tylko w oko wpadł mi piękny, młody szczaw, nie wahałam się ani chwilę. Kupiłam, ugotowałam, zjadłam sama... od razu 3 porcje ;-)
Pyszna, sycąca, rozgrzewająca. Koniecznie z jajkiem.
Szczaw podduszam na maśle, nadaje zupie wspaniałego smaku.
Do zupy można dodać pokrojone w kostkę ziemniaki lub podać je osobno na talerzyku.
Ja jednak wolę zupy bez ziemniaków ;-)


Zupa szczawiowa
(4 porcje)

Wywar
* 1 niewielkie udo lub 3 skrzydełka z kurczaka
* 1 średnia marchewka
* 1 średnia pietruszka
* niewielki kawałek selera
* 3-4 kulki ziela angielskiego
* 2 liski laurowe

Szczaw duszony
* pęczek szczawiu (u mnie ok. 150 g)
* 1 mała cebulka, drobno posiekana
* 2 łyżki masła
* ząbek czosnku
* 3 łyżki śmietany do zabielenia

Przygotować wywar:
Do garnka włożyć umyte mięso, obraną i umytą marchew, pietruszkę i seler, dodać ziele angielskie i liście laurowe. Zalać zimna wodą (ok. 1 litra), doprowadzić na małym ogniu do wrzenia, wsypać 1 łyżeczkę soli i gotować na małym ogniu bez przykrycia przez ok. 1 godzinę.

Kiedy wywar się gotuje przygotować szczaw:
Z pęczka poobrywać zdrowe liście, wyrzucając uszkodzone i łodygi.
Listki opłukać, lekko odcisnąć nadmiar wody, pokroić w paseczki 5 mm.
W rondelku zeszklić na maśle cebulę, dodać szczaw, dusić ok. 10 minut na małym ogniu.
Dodać przeciśnięty czosnek i śmietanę. Wymieszać.

Z wywaru wyjąć mięso i warzywa, dodać szczaw, dokładnie wymieszać, zagotować, doprawić sokiem z cytryny lub octem winnym (ok. 2-3 łyżki lub więcej, wg smaku).
Podawać z jajkiem.

16 komentarzy:

Ania Włodarczyk vel Truskawka pisze...

Bosko wygląda! Jak tylko zobaczę szczww, muszę sobie taką zrobić, bo bardzo lubię tę zupę. Kojarzy mi się z dzieciństwem :)

agata pisze...

Aniu, bo ona taka trochę zapomniana przez nas.
A szkoda, bo warto ugotować, a szczaw tak krótko :)
Ja jutro biorę się za pasteryzowanie, zrobię kilka słoiczków na zimę :)

Paula pisze...

cudowne zdjęcia! Gdybym miała gdzieś pod ręką szczaw to od razu dziś bym ją zrobiła!

lo pisze...

Piękna ta Twoja szczawiowa. To taka wiosenna zupa. U mnie też nie dawno była na blogu.

KUCHARNIA, Anna-Maria pisze...

Talerz szczawiowej - i to takiej - to jest to czego mi teraz potrzeba! Pięknie ją pokazałaś.
Pozdrawiam serdecznie:)

kass pisze...

Moja ulubiona zupa! mmm...pycha!
Pozdrawiam.

Dewi pisze...

Pretty simple and delicious looking soup, love the hard boil eggs to accompany the soup.

pies_pianista pisze...

Przepysznie wygląda i z pewnością równie dobrze smakuje!

Liska pisze...

Dla mnie może być z ziemniakami w miseczce i obok. Z prażoną cebulką :)

Majana pisze...

Uwielbiam szczawiową:) Będę dziś gotować na jutro:) Koniecznie z jajkiem i nic mi więcej nie trzeba,mniam:)

cooking Marta pisze...

Moja mama robila pyszna szczawiowa, ech juz zapomnialam jak smakuje, ale zrobie pewnie niebawem skoro mamy juz szczaw! :)

Gosia pisze...

Ja też wolę bez ziemniaków ;-)I koniecznie z jajkiem!

Muszę kupić szczaw...Jak najszybciej! ;-)

atina pisze...

Prawdziwie wiosenna zupka:) Pysznie:)

rafasia pisze...

O rany, jak ja lubię szczawiową! Tak dawno jej nie jadłam. Dziękuję za przypomnienie :D

asieja pisze...

lubię szczawiową. taką domową ugotowaną przez Mamę, jest najlepsza.

Waniliowa Chmurka pisze...

Ach.. zapisuję sobie przepis na tę zupkę, bo grzechu wart!:)