sobota, 21 listopada 2009

Chleb pszenno-żytni z płatkami owsianymi i suszonymi śliwkami.


Bardzo smaczny chleb. Wilgotny miąższ i miękka skórka. Doskonale smakuje podany z serem czy wędliną.
Powstał metodą prób i błędów, wielu błędów. Chciałam uzyskać chleb z dużymi dziurami, więc dolewałam do ciasta zbyt dużo wody. A ono wiele razy odwdzięczało mi się chlebem z zakalcem. Próbowałam dłuższego wyrastania, co skutkowało tym, że chleb przerastał i opadał podczas pieczenia.

Ten upiekłam już kilkukrotnie i mogę polecić. Na pewno pojawi się na naszym świątecznym stole.

Zachowuje świeżość przez 3-4 dni, przykryty tylko ściereczką.


Chleb z makiem i suszonymi śliwkami.
* 400 ml letniej wody
* 20 g świeżych drożdży
* 1 łyżeczka cukru

* 400 g mąki pszennej - 2 i 1/3 szklanki

* 200 g mąki żytniej typ 720 (można użyć innej jasnej mąki żytniej) - 1 i 1/3 szklanki

* 6 łyżek zwykłych płatków owsianych

* 4 łyżki maku

* 2 płaskie łyżeczki soli

* 8 suszonych śliwek, pokrojonych na 6-8 części

Drożdże wymieszać w cukrem i wodą. Odstawić.
W dużej misce wymieszać obie mąki, płatki owsiane, mak i sól.
Dodać wodę z drożdżami i mikserem lub łyżką dokładnie połączyć składniki mieszając przez ok. 5 minut (ciasto nie będzie bardzo twarde). Zostawić na 15 minut.

Ponownie wyrobić ciasto przez 8-10 minut, dodać śliwki, wymieszać i odstawić na 1 godzinę do wyrastania pod przykryciem.

Formę o wymiarach ok. 27 x 11 cm lekko naoliwić i wysypać otrębami lub płatkami owsianymi.

Przełożyć do niej ciasto, przykryć i zostawić do wyrośnięcia na ok. 40 minut (ciasto powinno wypełnić 3/4 formy).

Piec w temp. 210 stopni przez 15 minut, następnie w temp. 180 stopni jeszcze 40-45 minut. W trakcie pieczenia 2-3 krotnie spryskać go wodą.

Upieczony chleb wyjąć z formy i zostawić na kratce do wystudzenia.



8 komentarzy:

asieja pisze...

ze wszystkich chlebów najbardziej lubię ten z suszonymi śliwkami
nigdy go nie upiekłam i nie wiem czy kiedykolwiek to zrobię
ale Twój wygląda cudnie

A. vel Nette7 pisze...

..a ja nigdy chleba z suszonymi śliwkami (oprócz pumpernikla) nie jadłam. To pierwsze zdjęcie mnie rozbraja :)...

margot pisze...

piękny , taki świąteczny chleb

Gosia pisze...

Wczoraj zrobiłam chlebek wg Twojego przepisu (chodzi mi o ten z WP#51;) i wyszedł wyśmienity!:)
Dziękuję!
I zapraszam do mnie po wyróżnienie:)
Pozdrawiam!

julia.julia. pisze...

Ojej, uwielbiam chleb ze ślwkami,a ten wygląda wyśmienicie :) Idę zrobić sobie kanapkę!

agata pisze...

Goś, cieszę się, że chleb smakował, choć to tylko wariacja na temat tego z WP :)
Za wyróżnienie serdecznie dziękuję :)

Majana pisze...

Przepiękny chleb!:)))

Małgoś pisze...

Dziury jak malowane. :) A mnie bardziej od dziur - śliwki się podobają. :) Ale to dlatego, że mam słabość do pieczywa z suszoną śliwką. :)